Work life balance: Jak dbać o niego w czasach pandemii

27 lutego, 2022

W wielu firmach praca zdalna przez sytuację pandemiczną zostanie przedłużona o kolejne miesiące. Jest to powód, dla którego przed wieloma z nas stoi wyzwanie polegające na tym jak otoczyć samych siebie opieką, aby w dalszym ciągu wykazywać się zaangażowaniem w wykonywaną pracę, ale również wysoką produktywnością. Dlatego też poniżej znajdą Państwo metody i techniki, dzięki którym będziecie mogli zmotywować się do pracy, ale również skupić na innej równie istotnej sferze, czyli odpoczynku i czasie z bliskimi. Nowa rzeczywistość, w której się znaleźliśmy zaczęła wymagać od nas wielozadaniowości. Aktualnie Pracownicy poza pełnionymi przez siebie obowiązkami na swoich barkach mają również opiekę nad dziećmi oraz obowiązki związane z utrzymaniem domu. Dodatkowo wiele osób przyznaje, że to co często ich dekoncentruje w godzinach pracy to przeglądanie internetu, czy spoglądanie w telewizję. Co więc robić, aby w obliczu takiej sytuacji zachować równowagę między życiem prywatnym a zawodowym?

  1. Zatroszcz się o swoją kondycję psychiczną
    Poprzez znalezienie się w nowych warunkach związanych z pandemią uświadomiliśmy sobie jak kluczowe dla naszego prawidłowego i optymalnego funkcjonowania jest zdrowie psychiczne. Wellbeing Polska w ramach oferowanych usług udostępnia spotkania ze specjalistami z obszaru zdrowia mentalnego. Firmy troszcząc się o swoich Pracowników mogą zaoferować możliwość skorzystania z tego typu usługi. To sprawia, że Pracownicy czują wsparcie, zrozumienie, a w konsekwencji są bardziej zaangażowani w swoją pracę.
  1. Zatroszcz się o swoje samopoczucie
    Nie od dziś wiadomo, że zadowalające samopoczucie i odczuwanie satysfakcji bezpośrednio wiążę się z mobilizacją i zaangażowaniem w pracę. Dodatkowym obciążeniem dla Pracowników jest odczuwalny poziom stresu. Z tego powodu tak ważne jest okazanie Pracownikowi zrozumienia dla odczuwanych przez niego emocji i zapewnienie im aktywności, czy też dostępu do wydarzeń, które poprawie samopoczucia, bądź redukcji stresu sprzyjają. I tak w takiej sytuacji można sięgnąć po rozwiązania związane z różnego rodzaju treningami relaksacyjnymi, mindfulness, czy też webinarami związanymi z tym obszarem. To sprawi, że Pracownicy zdobędą metody i techniki, z których z powodzeniem będą mogli korzystać, a oprócz tego będzie to też dla nich dobra okazja do tego, aby w formie online spotkać się ze współpracownikami, których być może od wielu miesięcy nie widzieli.
  2. Zorganizuj przestrzeń, w której będziesz pracować
    Nie każdy ma możliwość, aby w domu przeznaczyć na swoją pracę gabinet lub biuro. W takiej sytuacji kluczowe będzie zorganizowanie „kącika”, który będzie przeznaczony wyłącznie na użytek wykonywania obowiązków związanych z pracą. Stwórz przestrzeń, która będzie sprzyjać efektywnej pracy. Zadbaj, aby miejsce to było ciche, nie dostarczało niepotrzebnych bodźców, czy rozpraszaczy. Zwróć uwagę na oświetlenie, abyś czuł komfort. Zastanów się czego możesz potrzebować i co jest Ci niezbędne, tak aby w trakcie pracy nie musieć dekoncentrować się np. na przynoszeniu ładowarek, bądź innych rzeczy, które mogą Cię wybić z rytmu. Poukładaj na biurku przedmioty, którymi dotychczas otaczałeś się w pracy, np. pojemnik na długopisy, karteczki, kwiaty. Porozmawiaj otwarcie z rodziną o tym, że pracujesz z domu i liczysz na współpracę z ich strony polegającą na tym, że w pracujesz w określonych godzinach i wtedy nie jesteś w stanie zająć się kwestiami związanymi z obowiązkami domowymi.
  3. Naładuj baterie na urlopie
    Jeśli chcesz autentycznie odpocząć postaraj się całkowicie zresetować podczas dni wolnych od pracy nie korzystając z komputera i telefonu. Regeneracja organizmu oraz odpoczynek jest ważny po to, aby uniknąć m.in. wypalenia zawodowego. Czasami wystarcza chwilowa zmiana otoczenia, oderwanie się od codziennych obowiązków, czy problemów życia codziennego, aby odetchnąć i nabrać energii do działania. Korzystnie na samopoczucie może wpłynąć szybki wypad poza miasto, nawet gdyby miał trwać jeden dzień. To sprawi, że skoncentrujesz swoje myśli na poznaniu nowych rzeczy, co pozwoli nabrać dystans i naładować baterię.
  1. Rób przerwy
    Badania pokazują, że w sposób produktywny jesteśmy w stanie pracować ok 2.40 h. Chodzi tutaj jednak o warunki biurowe. W kontekście pracy zdalnej może to wyglądać nieco inaczej, bo i inne bodźce do nas docierają. Nierzadko okazuje się, że w obliczu poczucia obowiązku pracujemy znacznie dłużej chcąc świadczyć swoją pracę na jak najwyższym poziomie. Jednak dla zachowania wysokiej wydajności i higieny zdrowia należy pamiętać o tym, aby swojemu organizmowi dostarczać przerw mających na celu jego regenerację. W trakcie takiej przerwy możesz np. zaparzyć sobie kawę, zrobić kilka ćwiczeń rozciągających, zadzwonić do osoby ze swojego zespołu i chwilę porozmawiać, czy też przewietrzyć umysł siedząc kilka minut na balkonie.
  2. Zadbaj o wysiłek fizyczny
    Może to być zaskakujące, ale okazuje się, że nasze mózgi znacznie lepiej regenerują się podczas ruchu i właśnie z tego powodu dostarczanie naszemu organizmowi aktywności fizycznej jest tak ważne. Warto jednak zastanowić się jaki rodzaj aktywności sprawia nam radość i jest dostosowany do naszych zainteresowań oraz predyspozycji.
  3. Włącz się do życia
    Była już mowa o tym, aby wyłączyć telefony i komputery podczas wakacji, jednak dla zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym istotne jest to, aby taką granicę wyznaczać również na co dzień. Jeśli chcemy zachować higienę umysłu to wyznaczmy konkretne godziny świadczenia pracy, po których nie powinniśmy już odpisywać na wiadomości e-mail oraz odbierać telefonów.
  4. Odpocznij
    Zadanie z pozoru wydające się być prostym w rzeczywistości okazuje się wcale takie nie być. Niejednokrotnie podczas dnia wolnego zdarza nam się być pod telefonem, czy też odpisywać na wiadomości. Poszukaj takich aktywności, które dostarczają Ci błogi spokój, uczucie relaksu i ukojenia. Wyszukaj dla siebie form odpoczywania,
    których wcześniej nie doświadczałeś, np. wsłuchaj się w dźwięki muzyki relaksacyjnej, dzięki której doświadczysz stanu odprężenia.
  5. Wdróż rytuał zakończenia dnia pracy
    Pracując stacjonarnie z biura mieliśmy przestrzeń na to, aby wychodząc z niego nieco wyciszyć swoje myśli i dopiero wrócić do domu. Aktualnie wiele osób pracuje zdalnie co utrudnia rozgraniczenie płaszczyzny prywatnej od zawodowej. Wiele osób do pracy zdalnej ubiera się w wygodny dres, jednak warto wziąć pod uwagę to, aby jednak rozpoczynając pracę zdalną „pojawić się” w niej w stroju jak do pracy. Celem tej czynności jest to, aby postawić jasną granicę i czuć się podczas home office jak w pracy, a po jej zakończeniu przebrać w dowolny, preferowany przez siebie strój. Istotny jest sam rytuał przejścia „z pracy do domu”, mimo, że wszystko odbywa się w jednym pomieszczeniu. To samo dotyczy telefonów i komputerów służbowych, warto schować je po pracy w miejsce, gdzie nie będą widoczne dla oka, aby nie kojarzyły nam się z pracą.
  6. Poszukaj aplikacji i programów, które pomogą Ci zmniejszyć ryzyko rozproszenia uwagi
    Jeśli chcemy oddzielić życie prywatne od zawodowego musimy przeznaczyć odpowiednio dużo uwagi na wykonywanie swoich obowiązków. W tej sytuacji dużym zagrożeniem jest rozproszenie uwagi, ponieważ automatycznie wydłuża to czas pracy, co skutkuje poczuciem, że jesteśmy w niej cały czas. W tym celu doprecyzuj czas jaki poświęcisz na każde z zadań i ustal cele, które masz do zrealizowania. Znajdziesz wiele aplikacji, które wspomogą Cię w tym, aby skutecznie zaplanować Twój dzień i ustalić priorytety wysyłając alerty, które będą
    przypominać Ci o zbliżającym się terminie danego zadania.
  7. Dbaj o swoich bliskich
    Bez względu na to, czy najbliższymi dla Ciebie osobami są członkowie rodziny, czy też przyjaciele nie zapominaj o nich. Dbaj i pielęgnuj relacje, które masz. Aby dać uwagę i mieć energię na to, aby spędzać z nimi czas konieczne będzie zadbanie o swój stan psychofizyczny. Jeśli będziesz zmęczony, czy rozdrażniony lub przepracowany, a Twoje myśli będą uciekać nadal w pracę to skupienie się na ważnych dla Ciebie osobach i czerpanie z tego radości będzie niezwykle trudne. W tym celu przypominaj sobie o tym, że masz życie po pracy, które jest ważne, wartościowe i jemu również należy poświęcić uwagę. To zmotywuje Cię do lepszej organizacji czasu pracy, tak aby po jej zakończeniu mieć komfort ze spędzanego czasu z bliskimi.

Podsumowanie

Równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym w trakcie pandemii i dodatkowo pracy zdalnej może być zaburzona, jednak wiele zależy od nas samych i wprowadzonych przez nas nawyków, a następnie determinacji w wytrwaniu w nich.

Czy jest to możliwe żeby w aktualnej sytuacji osiągnąć work life balance?
Oczywiście, że tak. Stosując się do powyższych wskazówek będziesz mógł cieszyć się życiem prywatnym i jednocześnie lepszą organizacją pracy, która jednocześnie wpłynie na Twoją produktywność.

Jessica Kmieć,
psycholog

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

arrow-right